Fransk fiskgryta

Vi har just ätit världens godaste fisksoppa... eller gryta såg jag nu att det visst var...
shit, den var såå god att jag ville slicka rent tallriken... Men jag fick lägga band på mig, så kan man väl inte bete sig, ändå?
Vill ni ha receptet?

Ingredienser

4 port
400 g räkor med skal
500 g fiskfilé, t ex sej och lax
1 purjolök
1 stor fänkål
smör
2 1/2 dl hönsbuljong
2 dl crème fraiche gourmet, saffran&tomat
rivet skal av 1/2 apelsin
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk färsk timjan eller 1 tsk torkad

Gör så här

Skala räkorna. Skär fisken och purjolöken i stora bitar och fänkålen i mindre bitar. Fräs purjolök och fänkål i smör i en traktörpanna. Häll på buljong och crème fraiche. Låt det koka upp. Lägg i fisken och låt det sjuda på svag värme ca 5 min. Lägg i räkorna och krydda med apelsinskal, vitlök och timjan. Servera med vitlöksbröd, ris eller kokt potatis.


Till detta åt vi vitlöksbröd... smaskens! Det var längesen jag åt så gott tror jag..
Smaklig måltid! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback